دوره آموزشی مناسب سازی و دسترس پذیری برگزار شد

دوره آموزشی "مناسب سازی و دسترسی پذیری" توسط دفتر آموزش اداره کل بهزیستی البرز و با همکاری سازمان فرهنگی ، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرج و همچنین معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز ویژه مسئولین دفاتر فنی تمامی دستگاه های اجرایی استان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان البرز : دوره آموزشی "مناسب سازی و دسترسی پذیری" توسط دفتر آموزش اداره کل بهزیستی البرز و با همکاری سازمان فرهنگی ، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرج و همچنین معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز ویژه مسئولین دفاتر فنی تمامی دستگاه های اجرایی استان البرز برگزار شد.

دکتر " اسدالله حیدری " مدیرکل بهزیستی استان البرز در ابتدای جلسه ضمن تشکر از زحمات دکتر درویش پور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز و دکتر سلمانی مدیر کل دفتر فنی و عمرانی استانداری گفت : از زمان حضور این عزیزان جلسات مناسب سازی بصورت مستمر و مرتب ، بیشتر از آنچه که از ستاد کشور پیش بینی و مشخص شده است ، به جد پیگیری می گردد.

و همچنین از جدیت شهردار محترم و اعضاء محترم شورای شهر و همچنین دکتر رحیمی معاون محترم شهردار و رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری کرج و همه کسانی که دستی در این مسئله دارند تشکر و قدردانی مینمایم.

وی افزود :بحث مناسب سازی فقط مختص معلولین نیست امیدواریم که بتوانیم شهری انسان محور بسازیم که همه آحاد جامعه بتوانند از امکانات آن استفاده کنند.

دکتر حیدری گفت : حدود ۵۰ هزار معلول در استان البرز با معلولیت های مختلف شناسایی شده ، ۱۰ هزار نفر جانباز عزیز در استان البرز داریم و به گفته مدیرکل محترم بنیاد شهید ۱۲ هزار جانباز مهمان نیز در این استان سکونت دارند ، حدود ۱۰ درصد جامعه را سالمندان عزیز تشکیل میدهند که فرزانگان و فرهیختگان جامعه هستند ‌و زنان باردار و کودکان نیز جامعه هدف مناسب سازی هستند بنابراین جمع کثیری از جامعه نیازمند مناسب سازی هستند و این تنها مختص معلولین نیست.

مدیرکل بهزیستی البرز تصریح کرد : جامعه به سمت سالمندی پیش می رود و تا بیست سال آینده بیش از ۳۰ درصد جامعه را سالمندان تشکیل می دهند و اگر برای آنها برنامه ای نداشته باشیم قطعاً به بحران برخواهیم خورد ، بنابراین شهر و اماکن عمومی را باید برای حضور این عزیزان در جامعه مناسب سازی و آماده کنیم چرا که عدم حضور این افراد در جامعه و خانه نشین شدن اینان پیامدهای بسیار خطرناکی را بدنبال خواهد داشت و سلامت و بهداشت روانی خانواده را هم تهدید خواهد کرد.

طبیعتاً حق هر انسانی است که در اجتماع حضور پیدا کند و علاوه بر مسائل اخلاقی و دینی ، قانون مصوب مجلس شورای اسلامی تأکید میکند همه اماکن عمومی ، بناها و ساختمان ها باید مناسب سازی و امکان بهره برداری برای همگان باشد و برای آن ضمانت اجرایی هم تعیین شده است و حتی عزل مدیران و انفصال از خدمت و بسیاری از مسائل در این ضمانت اجرایی دیده شده است.

در ماده دو قانون حمایت از افراد دارای معلولیت آمده است که همه وزارتخانه ها ، سازمان ها و شرکت های دولتی ، نهادهای عمومی و انقلابی موظفند در طراحی ، تولید و احداث ساختمان ها و معابر ، اماکن و وسایل نقلیه عمومی به شکلی عمل بکنند که همه آحاد جامعه خصوصاً افرادی که دارای معلولیت هستند بتوانند از همه امکانات استفاده کنند و شهرداری ها مکلفند به اینکه پایان کار ساختمانها را صادر نکنند مگر اینکه ضوابط مناسب سازی در آن بنا رعایت شده باشد.

مدیرکل بهزیستی استان البرز افزود : معلولیت یک مسئله اجتماعیست اگر فردی که دارای معلولیت است بتواند به پارک ها ، کتابخانه ها ، سینماها و فضاهای اداری و عمومی مثل سایر آحاد جامعه بدون هیچگونه مشکلی تردد نماید دیگر معلولیت هیچ معنایی ندارد.

معلولیت درصورتی به شدت خودش را نشان میدهد که جامعه معلول باشد و امکان استفاده از امکانات اجتماعی برای افراد دارای معلولیت فراهم نباشد ، به همین دلیل میگوییم که معلولیت یک پدیده اجتماعی است و باید درصدد رفع آن باشیم.

دکتر حیدری در خصوص تشکیل این جلسه ویژه ی افراد مرتبط با بحث مناسب سازی و مهندسین دفاتر فنی دستگاههای اجرایی استان گفت : نقش مهندسین ، طراحان و کسانیکه در حوزه ساخت و ساز اماکن عمومی مؤثر هستند بسیار پررنگ هست و علاوه بر اینکه یک وظیفه قانونی دارند یک وظیفه ی انسانی و یک مسئولیت اجتماعی نیز دارند. ما برای کسانی کار می کنیم که به نوعی از معلولیت و محدودیت رنج می برند ولی اگر امکانات در اختیارشان قرار بگیرد از آلام آنها کاسته خواهد شد.

این مقام مسئول اظهار داشت :در جلسات مختلف و متعدد مناسب سازی استان مصوب شد که شهرداری محترم چهار دستگاه ون مجهز و مناسب سازی شده جهت جابجایی افراد کم توان جسمی تدارک ببیند ولی متأسفانه تا کنون مهیا نگردیده و در کلانشهر کرج یک دستگاه خودرو مناسب سازی شده برای تردد این عزیزان وجود ندارد.

در پایان میخواهم که همه ما بکوشیم که شهری آراسته به اخلاقیات انسانی و اسلامی داشته باشیم و شاهد روزی باشیم که همه افراد جامعه در نظر گرفته شده اند و امکان اشتغال ، تردد ، درمان و استفاده از فضاها و اماکن تفریحی و عمومی برای همه جامعه فراهم باشد.

کد خبر 10017

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد