اولین مسئول سلامتی ما در دوره سالمندی ، خودمان هستیم

همایش بزرگ سالمندان با حضور مدیرکل بهزیستی گیلان دکتر حسین نحوی نژاد ، حسن عاقل منش عضو شورای اسلامی شهر رشت ، مهدوی مشاور اجتماعی استانداری گیلان ، سفیران فرهنگی بهزیستی گیلان ، خیرین و جمع کثیری از سالمندان در آسایشگاه سالمندان و معلولین رشت برگزار شد .

در این همایش مدیرکل بهزیستی گیلان دکتر حسین نحوی نژاد ضمن تبریک ماه ربیع الاول وخیرمقدم به حاضرین وخدمت رسانان به سالمندان عنوان کرد : ما اینجا بستری را برای خیرخواهی آماده می کنیم وافرادی که دراینجا حضور دارند ، باید به سبب اینکه در هوایی که نفس می کشند که چند بزرگوار و معلولین تنفس می کنند ، خوشحال باشند چرا که بودن دراینجا باعث افتخار است .

وی افزود : ما برنامه های متنوعی را در ایام بزرگداشت سالمندان داشته ایم ، اما امروز از افراد دارای توانمندی بالا که سن تقویمی بالا و نه پیری واقعی دارند ، تجلیل می نمائیم .

دکتر نحوی نژاد بیان داشت : در امر سالمندی ، دولت ، حاکمیت وخانواده وظیفه مند است . اما به نظر من اولین مسئول سلامتی ما دردوره سالمندی خودمان هستیم ، چون اولین نفری که ازآن منتفع می گردد  نیز خودمان هستیم . وی بزرگترین مشکل سالمندان را این دانست که نتوانند امور مالی خود  ،  امورعاطفی و روانی اجتماعی که برعهده شان است را مدیریت کنند و اگر نقش سلامت و استقلال وجودی خود را ازدست بدهند و عوارض اختلالات شناختی وآلزایمر را تجربه نمایند ، شرایط برایشان سخت تر خواهد بود . بیشتر سالمندان بستری در آسایشگاه آرزویشان این است که خودشان بتوانند ، امورات شخصی وامورات اجتماعی را که به عهده شان است انجام بدهند .

وی مهمترین نکات سالمندی را چنین بیان داشت :

۱- بزرگترین لطفی که سالمند می تواند به خود کند ، حفظ سلامت خویش است . ما می توانیم سالمندی سالم را تجربه کنیم و رسیدن به سالمندی و سن تقویمی سالمندی به نشانه این نیست که پیرهستیم و باید عصا و عینک استفاده نمائیم . کما این که آدم ۸۰ ساله ای که نیاز به عینک ندارد ،  اما فرد ۴۰ ساله ای که نیازمند استفاده از  عینک است . پس همه چیز به روش زندگی وجوانسالی ومیان سالی ای که پشت سر گذاشته ایم بر می گردد و اگرخوب باشد ما سالمندی و پیری خوبی را تجربه می کنیم .

۲- هیچگونه عوارض سالمندی که بتوان تنها آن رابه پیری نسبت داد وجود ندارد . خیلی از آنها ناشی ازبیماری هایی است که قابل درمان است .

۳-  سلامت امانت خداست ، دست ما .اگر همه عالم دست به دست هم بدهند تا ما را پیر و ناتوان کنند یا شرایط زندگی ما را سخت تر کنند ، اگر ما نخواهیم مطمئن باشید دراین بازی شکست نخواهیم خورد. بخش اعظم سلامت ما بدست خود ماست ، بخش دیگر هم مطالبه ای است که ما از زندگی داریم . ما باید مطالباتمان را کم کنیم و به خودمان تکیه نمائیم .

۴- سالمندان هم می بایست زبان جوانان را درک کنند و از بد خلقی و ترش رویی با جوانان پرهیز نمایند و مقتضیات زمان جوانان را درک کنند .

وی در خاتمه عنوان کرد : دلسردی اولین افسردگی را برای ما رغم می زند ، پس باخود باشیم ، کنارهم باشیم ، شکاف های بین نسلی را خودمان پرکنیم ، ارتباط حسنه وصمیمانه بانسل بعدی برقرارنمائیم ، دیدگاه ها و انتظاراتمان را در مورد جامعه پیرامون روشن کنیم . تنها کسی که مسئول سلامتی ماست خودمان هستیم خودمان هستیم خودمان هستیم .

همچنین از تنی چند از سالمندان موفق و برتر استان بعنوان الگویی که مدنظر جوانان قرار گیرند تجلیل و قدر دانی شد . 
ضمناً در حاشیه این مراسم تعداد ۵ غرفه از آثار توانمندی جامعه هدف بهزیستی در محوطه آسایشگاه سالمندان و معلولین برپا و مورد بازدید و استقبال شرکت کنندگان در همایش قرار گرفت . 

کد خبر 10015

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد