تنبلی چشم، بیماری خاموش

زنجان | رئیس اداره بهزیستی شهرستان طارم گفت: والدین باید توجه جدی به برنامه غربال‌گری بینایی کودکان داشته باشند، زیرا در پیشگیری از معلولیت‌های ناشی از نابینایی موثر است.


به گزارش روابط عمومی بهزیستی شهرستان طارم محمود عزیزی با اشاره به آغاز رسمی برنامه کشوری طرح سنجش بینایی تنبلی چشم آمبلیوپی کودکان در شهرستان طارم، اظهار کرد: جامعه هدف این طرح، همه کودکان شهری و روستایی ۳ تا ۶ سال است.

وی با بیان اینکه این طرح از آبان‌ماه آغاز و تا ۱۵ آذرماه ادامه خواهد داشت، افزود: این طرح مهم و حیاتی که یکی از مهم‌ترین افتخارات سازمان بهزیستی کشور است، تاثیر به‌سزایی در کاهش آسیب‌ها و معلولیت‌های بصری دارد.

این مسئول ادامه داد: ۱۹ مهدکودک و یک تیم سیار و مجرب با دستگاه ویژه و رایگان در سال ۹۸ در شهرستان طارم متصدی اجرای طرح مذکور خواهند بود.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان طارم با اشاره به وجود روستاهای دورافتاده در طارم، یادآور شد: تیم‌های سیار برای غربال‌گری چشم کودکان در مناطق روستایی حضور خواهند داشت.

عزیزی بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال در این طرح کشوری مهم، تعداد ۲۲۰۰ نفر از کودکان زیر شش سال شهرستان طارم به صورت رایگان تحت غربال‌گری بینایی‌سنجی قرار گیرند.

وی با اشاره به اهمیت پیشگیری در بروز معلولیت‌ها به‌ویژه کم‌بینایی و نابینایی ناشی از تنبلی چشم در دوران کودکی، اظهار کرد: وقتی که با یک معاینه‌ ساده و کم‌هزینه چشم در گروه سنی سه تا شش سال می‌توان از معلولیتی چون کم‌بینایی و نابینایی پیشگیری کرد، بنابراین نادیده گرفتن این اقدام پیشگیرانه، نتایج زیان‌بار بی‌شماری به همراه دارد.

این مقام مسئول یادآور شد :  رشد و تکامل مرکز بینایی هر فرد از دوران جنینی تا حدود هشت سالگی ادامه دارد که حداکثر سرعت رشد در دو سال اول است. تنبلی چشم، نوعی اختلال چشمی است که چشم به ظاهر سالم کودک را درگیر کرده و موجب اختلال دید طبیعی آن می‌شود، به عبارتی ظاهر چشم سالم اما دید کودک حتی در صورت استفاده از عینک کامل نیست، این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که تکامل بینایی در یک چشم به صورت طبیعی اتفاق افتاده اما در چشم دیگر غیرطبیعی است.

کد خبر 10007

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد