هوش مصنوعی به فرد معلول اجازه داد با ذهنش بنویسد

افراد کاملا معلول برای برقراری ارتباط با دیگران دشواری های زیادی دارند، اما هوش مصنوعی به برخی از این افراد اجازه داده تا با ذهنشان بنویسند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اینترستینگ انجینیرینگ، پیش از این از پلک زدن یا سیستم های صوتی خاص برای ایجاد توانایی نوشتن یا برقراری ارتباط در افراد معلول جسمی و حرکتی استفاده شده، اما یک بررسی تازه نشان می دهد که می توان با هوش مصنوعی به افراد معلول و فلج امکان داد تا با ذهنشان دست خط هایی کاملا شخصی خلق کنند.

هوش مصنوعی طراحی و ابداع رابط های کاربری رایانه به مغز یا بی سی آی را ممکن می کند و اگرچه این فناوری هنوز در مراحل بسیار ابتدایی است، اما با کاشت الکترودهایی در مغز افراد فلج آنها موفق به تکان دادن نشانگرهای رایانه ای و انتخاب حروف به نمایش درآمده در صفحه رایانه و در نهایت نوشتن متون شخصی شده اند.

در آزمایش های قبلی انجام شده بدین شیوه، افراد فلج توانسته بودند در هر دقیقه ۳۹ کاراکتر را تایپ کنند. البته این سرعت یک سوم سرعت تایپ افراد عادی است. اما امید می رود در آینده سرعت مذکور افزایش یابد. محققان آمریکایی بر این باورند که در آینده نزدیک از این روش می توان برای شبیه سازی دقیق مسیر حرکت فرضی دستان افراد معلول استفاده کرد و حتی دستخط خاص آنها را نیز با استفاده از هوش مصنوعی بازسازی کرد.

در یک آزمایش اولیه به همین شیوه، فردی با معلولیت از گردن به پایین توانسته تجربه شخصی نگارش حروف انگلیسی را با ذهنش و از طریق هوش مصنوعی بازآفرینی کند و نتیجه کار بعد از طراحی رایانه ای نمایش داده شده است. دقت هوش مصنوعی در این روش برای بازآفرینی دستخط شخصی افراد فلج به ۹۵ درصد رسیده و البته سرعت تایپ با این روش ۶۶ کاراکتر در دقیقه است.

انتظار می رود ابداع این فناوری زندگی بسیاری از افراد فلج را که برای برقراری ارتباط با دیگران مشکلات بسیار زیادی دارند، تا حد زیادی تغییر دهد.

کد خبر 10006

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد