پیشنهاد تخصیص بودجه به میزان تطابق برنامه‌های دستگاه‌های همکار با سند ملی سالمندی

سرپرست دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور با انتقاد از نگاه درمان‌محور به سالمندی، گفت: برنامه‌ریزی بودجه‌ای تمامی سازمان‌هایی که در حوزه سالمندی وظیفه‌مند هستند باید مبتنی بر سند ملی سالمندی باشد بطوری که سازمان برنامه و بودجه کشور با ورود به موضوع به میزان تطابق برنامه‌های سالمندی دستگاه‌های همکار با سند، بودجه را افزایش و یا کاهش دهد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل، آئین معارفه سرپرست دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور با حضور دکتر «وحید قبادی‌دانا» معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور، «عباس عطوف» جانشین رئیس و مدیرکل حوزه ریاست، «محمد نفریه» معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور برگزار شد.

دکتر «حسام‌الدین علامه» سرپرست دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور خدمت به سالمندان را توفیق الهی و احترام به سالمندان را مایه برکت الهی دانست و گفت: امیدواریم در مسیر خدمت پیشکسوتان و دانش‌آموختگان طب، روانشناسی و سلامت سالمندی راهنما و یاریگر ما باشند.

سرپرست دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور با بیان اینکه حوزه سالمندی امری فرارشته‌ای است، افزود: سند نگارش‌شده ارزشمند در حوزه سالمندی، سندی جامع و کامل است این در حالی است که در نگرش دینی به تکریم سالمندان تاکید شده و در فرهنگ شرقی و ایرانی نیز نگاه ویژه‌ای نیز به این موضوع وجود دارد.

وی با بیان اینکه یکی از مولفه‌های دینی، معنویت است، اذعان کرد: سلامت معنوی خواستگاه غربی دارد اما برای مواجهه با حیرت و ابهام در معنای زندگی در پس مواجهه با بیماری باید براساس مولفه‌های دینی و معناداری آمادگی برای مرگ و رضایت بر تقدیر الهی را جا بیندازیم.

علامه با بیان اینکه بحث سلامت و مراقبت‌های معنوی در ۹۰ درصد دانشگاه‌های آمریکا وجود دارد، افزود: ادبیت ایرانی مملو از اشعار غنی است که بر تکریم پیران و جان‌دیدگی آنها تاکید کرده است لذا باید از نسخه‌های بومی استفاده و مسیری برای جوانان و نوجوانان ایجاد کنیم که از تجربیات آنها استفاده کنند.

 سرپرست دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور در ادامه نگاه درمان‌محور به سالمندی را مذمت کرد و گفت: جایگاه ملی شورای سالمندان کشور باید پررنگ‌تر شود و برنامه‌ریزی بودجه‌ای تمامی سازمان‌هایی که در حوزه سالمندی وظیفه‌مند هستند مبتنی بر سند ملی سالمندی باشد بطوری که سازمان برنامه و بودجه کشور با ورود به موضوع به میزان تطابق برنامه‌های سالمندی دستگاه‌های همکار با سند، بودجه را افزایش و یا کاهش دهد.

وی در پایان مدیریت سامانه داده‌های آماری جمعیت کشور، تشکیل کارگروه تخصصی متناسب با دستگاه‌ها، نگارش برنامه‌های تاکتیکی در حوزه سالمندی، مناسب‌سازی فیزیکی، ایجاد فضای رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی دوستدار سالمند، ساده‌سازی المان‌های عمومی، غربالگری هوشمند و ... را از اقدامات پیشرو دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور برشمرد.

کد خبر 10002

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =