خراسان رضوی | در سال گذشته از 3500 مورد طلاق جلوگیری شد

مدیر کل بهزیستی استان خراسان رضوی گفت: در سال ۹۷ حدود ۵۲ هزار و ۹۰۰ متقاضی برای مشاوره طلاق داشتیم و از این طریق از سه هزار و ۵۰۰ طلاق جلوگیری شد.

حمید رضا پور یوسف گفت: در سال ۹۷ حدود ۵۲ هزار و ۹۰۰ متقاضی برای مشاوره طلاق داشتیم و از این طریق از سه هزار و ۵۰۰ طلاق جلوگیری شد.

مدیر کل بهزیستی استان خراسان رضوی در برنامه ویژه خبری صدا و سیما در خصوص خشونت های خانگی اظهار داشت: خشونت خانگی خشونتی است که در محیط خانواده توسط اعضا خانواده نسبت به هم صورت می گیرد.

دکتر پوریوسف با بیان این که عمده خشونت های خانگی کودک آزاری و همسر آزاری هستند ادامه داد: سال گذشته ۱۰ هزار ۳۱۶ تماس تلفنی مرتبط در خصوص آزار به اورژانس ۱۲۳ صورت گرفت که دو هزار مورد کودک آزاری شناسایی و مداخله انجام شد. همچنین چند صد فقره همسرآزاری که بیشتر مربوط به آزار بانوان بود گزارش شد. وی افزود: در سال گذشته اورژانس اجتماعی در شهرستان ها از ۹ فعال بود که به ۲۰ شهرستان افزایش داده شد و یکی از عللی که آمار خشونت ها در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ بیشتر شد پوشش حداکثری خدمات بهزیستی بود.

وی با اشاره به این که کودک آزاری، خشونتی است که توسط والدین و یا مسئولین موظف در قبال کودک به او روا داشته می شود گفت: مهم ترین شکل کودک آزاری غفلت است، به این معنا که کودک از برخی امتیاز و نیاز ها مثل تحصیل و بازی و بهداشت محروم می شود. وی افزود: یکی از انواع دیگر کودک آزاری آزارهای روانی شامل تحقیر و توهین است که متاسفانه مقفول می ماند و بیشتر آزارهای جنسی و جسمی به ما گزارش می شود.

پوریوسف اذعان کرد: اعتقاد ما این است که آمار واقعی کودک آزاری در دست ما وجود ندارد و تنها تعداد خشونت هایی که به ما مراجعه می شود و منجر به مداخله می شود در دست ما قرار دارد.

وی در پاسخ به این سوال که کدام قشر از کودکان بیشتر مورد خشونت قرار می گیرند بیان کرد: کودکان دارای معلولیت و یا بیماری های لاعلاج و یا کودکان ناتوان ممکن است مورد آزار قرار گیرند.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی اظهار کرد: آزار بالغین هم در حال حاضر باید مدنظر باشد که در بین افراد معلول بزرگسال و سالمند به اورژآنس ۱۲۳ گزارش می شود.

وی با اعلام اینکه بهزیستی در حوزه پیشگیری از آُسیب های اجتماعی خانواده فعالیت دارد گفت: علت های اصلی خشونت خانوادگی به ترتیب عدم تاب آوری خانواده، سبک های تربیتی ناکارآمد و الگوگیری های نامناسب است؛ بنابراین خشونت در جامعه و خانواده یک جانمایی متغیری است از این که نشاط در خانواده وجود نداشته باشد. به ازای هر تماس بودجه ای به اورژانس اجتماعی تعلق نمی گیرد.

دکتر پوریوسف در خصوص بودجه اورژانس ۱۲۳ تصریح کرد: اورژانس اجتماعی به هیچ عنوان با بودجه تلاقی پیدا نمی کند وبا اشاره به این که بودجه کلی برای اداره کل بهزیستی استان وجود دارد ادامه داد:بودجه ها در خصوص تجهیز اورژانس، آموزش نیروها یا جهت مداخلاتی که نیاز به حمایت مالی خانواده ها دارد؛ می باشد و بر اساس هر تماس بودجه ای تعلق پیدا نمی کند.

این مقام مسئول خاطر نشان ساخت: مسئولیت کاهش نزاع اجتماعی با بهزیستی نیست بلکه توسط دستگاه های مختلفی انجام می شود که ریاست کارگروه آن با دادگستری است.

وی یادآور شد: در قانون ششم توسعه بهزیستی مکلف به کاهش بیست درصدی طلاق را شد که نیاز به حمایت دادگستری است. وی افزود: در سال گذشته حدود ۵۲ هزار و ۹۰۰ متقاضی برای مشاوره طلاق داشتیم و از این طریق از سه هزار و ۵۰۰ طلاق جلوگیری شد.

پور یوسف با اعلام این که یکی از علل اصلی طلاق خشونت است گفت: خشونت می تواند یک عامل زمینه ساز و تسریع کننده طلاق باشد؛ بنابراین اگر تلاش کنیم در خانواده ها الگوی مناسب و تعامل و گفت و گو را آموزش دهیم موثرتر خواهیم بود.

وی بیان کرد:زمان تماس با اورژانس اجتماعی ۱۲۳ در ابتدا توسط کارشناس ارزیابی میزان اورژانسی بودن مسئله انجام و در صورت تشخیص بلافاصله تیم اعزام و باحکم وارد منزل می شود. وی با اشاره به این نخستین اولویت اورژانس امنیت فرد آزار دیده است گفت: در صورت نیاز فرد از خانواده جداسازی می شود تا امنیت وی تامین شود.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی یادآور شد:وقتی معضل خشونت مورد بررسی قرار می گیرد علل و عوامل متفاوتی دارد و نباید به عنوان یک اتفاق تک بعدی به آن نگاه کرد.

وی افزود:خشونت بیشتر توسط افرادی اتفاق می افتد که مشکلات روحی و روانی دارند و یا از بهداشت روان پایین و یا فقر اقتصادی بروخوردار باشند.

دکتر پور یوسف تصریح کرد: لذا در خانواده های متلاشی و بی سامان بیشتر صورت می گیرد، بنابراین باید بر روی خانواده تمرکز داشته باشیم زیرا خانواده اصلی ترین و مهم ترین نهاد برای پیشگیری از معضلات اجتماعی است.

کد خبر 1000

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد